Friday, December 11, 2009

Spagheti Bolognaise


Wah..dah banyak ari x memblog. Rindu I. Mesti korang ingat aku x masak or x de buat apa kat umah ni kan selain dari nengok tv, gaduh dengan iyad n hasha or tidoq. Sebenarnya macam-macam aktiviti berlaku, tapi tiap kali aku nak amik gambo, mesti aku jadi frust giler sebab gambar tak  cantik langsung. Arghhh...geram!
Aku kena simpan duit arr taun ni sbb nmpk gayanya nak projek beli kamera canggih sikit dari yang duk ada kat umah ni. Kalu tak, makan ati ler jawabnya bila time nak snap picture. Aii..x de ke sesapa nak sponsor aku kamera ?. kah.ka.kah...Sape bodo nak layan dia. ( itu ayat peberet my buddy,miza. )

Apa pun, hidup musti diteruskan. Gambar cun ke, x cun ke, lantak la. Korang tengok je la ya. Ni sbnrnya menu makan petang n merangkap makan malam aku anak beranak smlm. Spgheti bolognaise. Eii..betoi ke eja ni? Tapi aku x de la pakai jenama Prego yg mahai tu. Kitorang suke n setia ngan jenama Maggie jerk. Rasanya sedap. Tak semasam 'cik prego' tu. Ala..jangan la marah penggemar prego sume. Biasa la taste orang ni lain2 kan. Dah duk dalam blog aku, mesti la yg kuar ni, sume yg aku suka. Cara pembuatan amat la mudah.

Bahan-bahan.

Spagheti
1 paket spgheti bolgnse Maggie.
1 labu bwg besar - potong dadu
1 biji bawang putih - cincang halus.
1/2 tin cendawan butang -potong dadu
1/2 paket minced meat / chicken
2 sudu besar tomato sos
garam.
parsley segar or flakes( optional - kalu ada tabur atas dia bila nak hidang. aku x letak sbb x de stok )
grated parmesan cheese

Cara-caranya

1. Rebus dulu spagheti bersama secukup air, secubit garam n 1 sd kecil minyak.
2. Bila dah lembut, akan dan ketepikan.
3. Dalam waktu yg sama, panaskan minyak dlm kuali, tumis bawang2 td.
4. Masukkan minced meat yg telah dibersihkan. Kacau rata, biar air daging kering, baru masuk dan kacau  
    goreng cendawan pula.
5. Masukkan air mengikut sukatan dalam paket kuah spghteti. (300ml)
6. Tuang perencah dr paket  maggie td. Kacau hingga semua pekat dan mendidih.
7. Perisakan dengan garam dan sos tomato.
8. Setelah sesuai dengan rasa, boleh la dihidang bersama spgheti, parsley dan parmesan cheese.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails