Monday, December 7, 2009

Roti Putih



 Aku suker suker suker roti ni. Dah x yah beli roti putih yg jual kat kedai tu lg. Resepi ni aku dapat dari kak haminah jgk yg rajin ubah suai mcm mcm resepi tu. Darling darling sume pun bg thumbs up kat mummy dia for baking this bread for them. Nak lagi cantek, bila bakar n sapu dengan butter n kaya. Sebijik cam breakfast kat kopitiam. He.he.he.
Sib baik la aku ada si 'bm' yang banyaaaaak sgt membantu dalam hal uli menguli roti ni. Aku cuma campurkan je sume bahan and selebeynya dia la yg pueh menguli utk aku.

Bahan-bahannya:

300 ml air
1 1/2 sudu kecil garam
2 sudu besar gula
2 sudu besar susu tepung
2 sudu besar butter
500 gm tepung high protin
2 sudu kecil yis mauripan.

Cara-caranya

Masukkan semua bahan dalam bread maker n dia akan lakukan kerja2 menguli.
Setelah menjadi doh, keluarkan, tumbuk2 bg mengeluarkan angin.
Bentuk semula menjadi doh. Letak dalam bekas membakar yang sesuai.
Biar doh naik dua kali ganda. Bakar selama 30 minit ( atau sehingga bahagian atasnya berwarna perang kecoklatan ).
* tp bg sesapa yg pakai 'bm' yg bersekali dgn oven tu, lg la senangnya . Letak sume bhn n dia yg akan complete kan keje until masak...yahoo.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails