Wednesday, December 30, 2009

Iyad Oh Iyad....

"Mummy  !.......Waaaaaa.........suara Iyad menangis bergema dalam bilik. Aku yg sedang berbaring, bingkas bangun terkejut. Aku lihat tangan kanan nya menekup pergelangan tangan kiri. Bila aku suruh dia bukak, tunjukkan, aku tengok satu garisan seinci panjang dah mula mengeluarkan darah, betul-betul di saluran nadi.  Pertanyaan bertubi-tubi keluar dr mulut ku dan dengan suara terketar-ketar sambil menangis dia tunjukkan cutter yg aku tgk ada di lantai depan tv. "Iyad buat apa?", tnyaku tak berhenti2. "Iyad buat dengan pisau tu...Iyad ingat tak apa-apa. Mummy...cepatla bwk Iyad g klinik. Iyad takut..Pedih ni."..




kat klinik...pas buh ubat.


Aku bertambah kelam kabut. Darah pula kulihat semakin banyak keluar. Tanpa tunggu lagi, kami bertiga bergegas ke klinik. Dalam kereta...apa lagi, si Hasha menangis ketakutan, si Iyad lagi kuat menangis. "Mummy, Iyad tak nak mati lagi..Iyad nak duduk dengan Mummy. Iyad takut, kalau mati, duduk dalam kubur sorang-sorang. Tak de sape jg Iyad..." Kereta ku pandu semakin laju, darah semakin banyak keluar. Mungkin sebab cuaca panas pukul 4 petang menambahkannya lg. Sedih pulak aku rasa...tapi itu la, tak de kerja, cari kerja. Sampai di klinik, Dr. Fauziah yg memang rapat dengan kami dan boleh kuanggap mak angkat iyad menggeleng kepala. " Nasib baik kelar nya tak dalam...kalau tak, ishh,ishh..iyad, iyad,  " Dr. Fauziah mengomel.


dah siap berbalut. Doktor tak bg kn air kat bhg ni utk 2, 3 hari.


Dah la kena satu suntikan A.T.T ( vaksin tahan karat ), kena makan ubat antibiotik n kena pergi cuci luka dua tiga pagi lagi. Bila ditanya kenapa dan apa yg membuat dia mengelar pergelangan tgn nya, Iyad jawab...Iyad nak tau, pisau mummy tu tajam ke.? Pisau tu kecik je.. Buat kat plastersin ok, kat eraser pun ok jer...Iyad nak try la kat Iyad pulak, nak tengok Iyad kuat, boleh cedera ke tak......

Aduhh...Iyad bukan superman sayang, Iyad pun bukan Ben10, bukan Superhero. Iyad ni manusia biasa yg boleh sakit, luka dan mati. Puas aku menerangkan. ( walaupun sebelum2 ni dah banyak kali aku ingatkan dia  yg cerita2 kekebalan superhero dalam tv tu hanyalah rekaan dan lakonan semata-mata ). " Sekarang baru Iyad betul-betul dah tau mummy, Iyad tak kebal pun macam superhero tu..."

Anak, hai anak...moga ini menjadi pengajaran kepadanya dan kepada ku juga supaya lebih memerhati dan sentiasa menasihati di lain kali., walauupun ku tau mulut ni tak henti menasihati. Cuma mungkin tak cukup 200 kali dalam sehari.. Iyad,oh Iyad...tinggi betul naluri ingin tahunya. Moga akan membesar menjadi orang cerdik pandai dan pemikir hebat. Amin...  ( Doa mummy dan abah. )

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails