Monday, December 28, 2009

Mee Udang Pulau Pinang




 

Aku masak ni sblum g jemput Hasha petang td. Dah lama teringin nak makan mee udang. Tapi ni versi yg kuah cair. Bukan jenis yg ada keledek dalam dia tu. Kebetulan masa aku g Giant pg td, aku ternmpak paste mee udang ni kat one of the rack. Tak silap aku, Cik Mat Gebu pun ada guna paste yg sama masa dia buat one of his mee udang. ( in his blog ). Dek kerana rasa malas yg ada tp nak jgk makan, aku betul2 la ikut instructions kat belakang paket dia ni. Rupa depan paket paste mee udang ni ada aku tepek kat bwh.





Balik dari kerja, darling besar dan dua darlings kecik masuk rumah sambil menghidu bau wangi dari kuah yg dah siap. Sambil makan, darling besar kata ok, sedap tapi kena lebihkan air dari sukatan yg dia tulis sbb rs dia mcm termasin. Aku pun cepat2 rasa. Emm... Betul kata juri. So, after this, dah tau mcmna nak adjust air dia. Resepi kat bwh ni kiranya resepi yg aku dah ubah suai la n insyaALLAH boleh diterima dengan senang hati.

Bahan-bahan

1 paket mee kuning
1 paket paste mee udang
2 liter air
1/2 kilo udang
1 bhg dada ayam - rebus dan carikkan isinya
3 biji telur rebus
1 ikat kangkung - bersih dan celur dgn air panas.
cili potong
bwg goreng

Cara-caranya.
1. Bersihkan udang. Kopek kulitnya dan basuh bersih.
2. Rebus kulit bersama 2 liter air td. Setelah mendidih, angkat keluarkan kulit tersebut.
3. Masukkan pula isi udang yg telah dikopek kulit td dan rebus di dalam air rebusan td.
4. Keluarkan udang dan ketepikan. ( jgn rebus terlalu lama. nanti isi udang akan liat dan keras )
5. Masukkan paste mee udang pula ke dalam air rebusan yg sama dan kacau hingga mendidih.
6. Tutup api dan boleh rs masin manisnya. Jika perlu, boleh tambah garam atau gula mengikut kesesuaian
    sendiri.
7. Bila hendak dihidangkan, masukkan mee ke dalam mangkuk, sendukkan kuah, susun udang rebus, hirisan
    ayam, sayur kangkung dan lain2 bahan yg ada. Selamat menjamu selera.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails