Saturday, December 12, 2009

Jemput Pisang


Pagi tadi nyer bekfes la ni. Pisang mas ni aku kira berebut dengan si mesin buah, Hasha. Dia tu kalau aku tak bising mau dua sisir pisang mas masuk ke dalam mulut dalam sekali adap. Aku simpan la dalam 10 biji dari pandangan mata dia. Aku beli 3 sisir, so ada lg balen untuk si kecik tu mengudap. Pisang mas ni pun saiznya cinoni sangat. Aku dengan si darling besar memang suka cekodok pisang ni ( a.k.a. jemput pisang dalam bhs yg lemah lembut ). Kalau beli yg jual kat gerai goreng pisang, selalunya cekodok pisang ni besar2 n a bit keras. Ya lah, makcik goreng pisang mesti campur dengan tepung yg byk kuantitinya banding dengan pisang tu sendiri. Macam tu la kan resam orang meniaga. Tapi, dari zaman aku kecik lg, aruah mak aku memang akan buat cekodok pisang yg mcm ni...baik dari segi rupa mau pun rasa. Aghh..manis. Meh aku share resepi dia kat sini ya.

Bahan-bahan :
10 biji pisang emas
7 sd bsr tepung gandum
1 sd kecil baking powder
1 sd kecil garam
2 sd bsr gula
air secukupnya
minyak untuk menggoreng

Cara-caranya
1. Lenyekkan pisang emas.
2. Masukkan tepung gandum.
3. Kacau rata kedua-dua bahan. Masukkan air mengikut kecairan yg dikehendaki.
4. Isikan pula garam, baking powder dan gula. Gaul sebati.
5. Perapkan seketika di dalam peti sejuk atau di luar.
6. Apabila hendak menggoreng, pastikan minyak telah cukup panas dan sudukan adunan ke dalam kuali.
* anggaran tepung selalunya mengikut kesesuaian jumlah pisang.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails