Friday, December 18, 2009

Karipap Pusing Cik Esah



Cantikkan karipap pusing ni. Sebenarnya ni aktiviti aku tiga, empat hari lepas. Aku g belajo buat karipap pusing ni dengan Cik Esah a.k.a ibu mertua ku. Dia memang terer bab memusing karipap ni. Ya lah..berabad dia menjual karipap ni sebagai salah satu punca rezeki. Darling aku pun membesar dengan hasil berniaga gerai la jgk selama ni.

Pagi Isnin tu, aku dengan semangat berkobar-kobar pun g la ke rumah dia pagi tu untuk belajar cara-cara dia menyediakannya. Kami satu family memang suka sgt makan karipap mak mertua aku ni. Gambar yg aku letak kat atas tu ialah hasil kerja tangan aku sendiri. Percaya tak? Betul....tak tipu punya. Cumanya, sukatan yang akan aku letak kat entri kali ni ialah sukatan yang mengikut kata mak mertua aku, ni aku quote kata2 dia... " kita agak-agak je la. kita rasa la bila masa menguli tu. kalau tak cukup, kita tambah. kalau dah rasa ok, cukupla tu." Haa..boleh gitu ? Apa-apa pun korang layan je lah ya.

Bahan-bahannya :

1 kilo tepung gandum
minyak masak ( 3 senduk dipanaskan, 3 sudu besar tak perlu dipanaskan )
margerin
garam
4 sudu besar air sejuk ( lebih kurang la ni )

Cara-caranya

1. Ambil 4 genggam tepung dari jumlah sekilo td.
2. Campurkan dengan 3 sudu besar minyak masak dan 3 sudu besar margerin. Uli hingga menjadi doh.
    Bahagikan kepada 4 bahagian yg kecil dan  ketepikan.
3. Dalam mangkuk lain, letak semua balance tepung td, gaulkan bersama garam,  minyak panas, margerin
    satu sudu besar dan air sejuk dari peti ais. Gaulkan mereka ini sedikit-sedikit. Ia akan kelihatan seperti
    breadcrumbs di awalnya kemudian perlahan-lahan sambil diuli, akan menjadi satu doh yang sebati.
4. Bahagikan doh kepada 4 bahagian yg besar.
5. Ambil satu doh dr bahagian yg kecil, diletakkan kedalam satu bahagian yg besar. ( letakkan ia didalam
    doh itu seperti kita meletak inti kuih pau. Tutup dan bulat2kan. Lakukan yg sama juga dengan 3 bhg besar
    dan kecil td.
6. Setelah itu, ambil satu bahgian yg telah berisi dengan doh kecil dan mula lah proses mencanai.
   * gambar cara mencanai dan melipat, aku akan masukkan bila aku buat sendiri karipap ni nanti..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails