Tuesday, December 14, 2010

Singgang Ikan Tenggiri

Mesti org kata..." laaa, singgang pun nak masuk kat dalam blog, apa kelas." Tapi pada aku yg tersangat lah amatur bab-bab hal masakan nih, nak masak singgang yg sedap pun mesti kena dengan cara dan resepinya. So, supaya tuan punya blog sendiri tak lupa, aku akan masukkan la pencapaian aku memasak singgang yg sedap dan memuaskan lidah ku ini dengan meletak resepinya di sini.

Selama ni, kengkawan kat sekolah selalu gelakkan aku, sebab selalu tnya mcmna nak buat singgang. Ya lah, ini kan lauk kebangsaan org-org belah pantai timur ni. Tapi di sebabkan darling besar bukan org sini, singgang ni bukan lah makanan dia. Selalunya aku beli dengan makcik kat kantin or satu dua kedai yg aku biasa. Diorg masak, perghhh..memang menawan kalbu. Masalahnya, bila aku buat sendiri kat rumah, tak jadi pulak rasa  mcm tu. Dah byk version aku godam, tp masih fail. Selalunya lebih masam la. Tapi......kali ni aku nak share dengan korang resepi singgang yg tersenang dalam dunia dan rasanya, wallah !


Bahan-bahan :
1. 1 keping ikan tenggiri.
2. 1 inci lengkuas. - dihiris nipis
3. 1/2 inci kunyit. - dihiris nipis
4. 3 ulas bwg putih.- dihiris nipis
5. 3 keping asam
6. 1 sudu kecil budu
7.  garam, sedikit aji
8  air secukup suka.
9. 2-3 biji cili api kampung.
10. Bendi ( optional )

Cara-caranya:
1 . Rebus semua bahan-bahan di atas sehingga mendidih. Adjust la rasa dalam pada tu. Tutup api dan boleh
     dihidangkan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails