Thursday, November 26, 2009

Lala Sambal Tumis


Ni lauk yang digandingkan dengan menu di bawah. Aku memula cadang nak masak menu ikan tp bila nengokkan muka ikan kat kedai si Ah Fu tu malap malap belaka, jadi tak lalu la pulak. So bila terpandangkan lala ni rasa cam okey la kot. Aku pun sauk ler se paket. Resepi biasa jer. Ialah aku mana ada resepi yang luar biasa. Ha.ha..

Bahan-bahan.

1 paket lala.
3 sudu besar cili mesin.
5 ulas bwg merah
3 bj bwg putih
1/2 inci halia
1/4 labu bwg besar.
garam n gula
1 sudu besar cili sos
1 sudu besar tomato sos.

Cara-caranya:

1. Tumbuk bwg merah, bwg putih dan halia.
2. Campurkan bersama cili mesin.
3. Tumis bhn bhn tersebut sehingga garing.
4. Masukkan sos cili dan sos tomato.Kacau rata.
5. Perasakan dengan garam dan secubit gula.
5. Masukkan lala yang telah dibersihkan terlebih dulu.
6. Masak sehingga mendidih dan air dari lala tadi hampir kering.
7. Akhir sekali, taburkan bawang besar yang telah dihiris tadi.

1 comment:

Linz Shopee said...

so yummy ....resepi lala....saya suka..saya suka...thanks 4 sharing....boleh buat lauk mlm ni... apa pun terima kasih empunya blog...

salam perkenalan dari saya..di www.ibuvitaminshop.com (fantasi032005@yahoo.com)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails