Tuesday, April 13, 2010

Peribahasa Turki...

" Orang yang tidak pernah dibakar panas mentari, mustahil menghargai rimbun berteduh "

Rasanya aku sangat setuju dengan peribahasa pak arab di atas. Ya lah, dalam ayat yg mudah, orang yg tak pernah susah, takkan tahu menghargai kesenangan.  Aku teringat zaman kanak-kanak dulu. Kalau nak dapat dibelikan satu-satu mainan, boleh kira bilangan nya dalam setahun. Jarang-jarang baru aruah mak belikan. dan aku waktu itu rasanya tak banyak membantah walaupun air mata yg lebih banyak keluar bersama sebak di dada. Tanpa rungutan dan bantahan menerima seadanya jawapan aruah mak. Bila dah dapat pulak, menjaganya bagai menatang minyak yg penuh. Setiap mainan yg dibeli akan dijaga dengan baik dan sesudah main akan disimpan dengan cermat. Itu dulu...

Sekarang zamah dah berubah. Walau aku tetap macam yg dulu , aku terasa sungguh perbezaan sikap anak-anak dengan sikap ku sewaktu seumur dengan mereka. Mainan yg dibeli mudah saja dilempar ke sana ke mari. Beli hari ini, esok belum tentu nak dibeleknya lagi. Aku sedar, rezeki yg ada adalah rezeki mereka juga namun kemampuan ku berbelanja untuk mereka nampak gayanya jarang dihargai.
Aku kah yg bersalah.....?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails