Thursday, April 1, 2010

Deep Fry Mi Sua


Jemput makan semua....petang ni, aku buatkan deep fry mi sua sebagai santapan petang hari kami. Best cicah dengan cili sos. Tiap kali masak ni aku akan teringat kat mak saudara ku yg lama tak bersua muka. Aku panggil dia cik eda. Aruah mak belajar dengan dia masak mi sua ni dulu. Pas tu skrg turun jadi resepi aku la pulak. Tak sangka kalu nengokkan mi nya boleh diolah jadi sebegini rupa tapi ialah bak kata Cik Mat Gebu, segala bahan masakan boleh diubah jadi pelbagai resepi. Kalau rajin, jom la tengok resepinya kat bawah ni.

Bahan-bahan:

2 bungkus mi sua. ( ada contoh plastiknya aku letakkan kat bwh ni )
3 biji bawang merah
2 ulas bwh putih.
12 ekor udang hidup
1 tangkai daun sup
4 cawan air.

Cara-caranya:
1. Rebus air bersama  bawang2 yg telah dihiris terlebih dulu.
2. Masukkan udang hidup.
3. Masukkan mi sua kering tadi. ( basuh sekali air lalu sahaja. Jgn lebih, nanti hilang masinnya)
4. Kacau gaul dan biar ia serata dengan semua bahan dan mengembang. ( x perlu letak garam )
5. Masukkan hirisan daun sup dan kacau lagi. Tutup api.
6. Tuang kan ke dalam loyang . Tekan biar dia betul2 padat.
7. Setelah sejuk, potong ia ikut bentuk yg disukai.

Untuk menggoreng:
1. Pukul 3 biji telur bersama sedikit susu segar ( optional. x de susu pun ok )
2. Masukkan ketulan mi sua yg telah dipotong2 td ke dalam bancuhan telur. Gaul rata.
3. Goreng ia secara terendam dalam minyak yg panas supaya tak menyerap banyak minyak.
4. Angkat dan toskan.
5. Hidangkan bersama sos cili.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails