Tuesday, March 30, 2010

Kek Coklat Kukus Bermangga


Meh la tengok kek si amatur ni. Hadiah hari jadi untuk adik tersayang yg lahir pada 26 Mac yg baru lepas. Anak perempuan dia pulak hari lahir dia jatuh smlm nya, 25 hb Mac. Aku tak beli kan hadiah apa2 pun cuma sempat menggodek kek ni jer sebiji and hantar ke rumah dia petang sabtu tu. Heh3...ni kira entry dah basi la jg sebab baru dapat postkan.

Resepi asal aku ambil dari myresepi cuma aku ngada-ngada letak mangga. Kebetulan si darling besar bawak balik mangga yg mengkal dan masak ranum dari Karnival Balok. Sedap betul mangga yg orang tu jual. Aku sbnrnya tak reti nak hias kek harijadi ni. Aku hentam jer apa yg ada. Hasha beria-ia nak suruh letak strawberry atas kek tp malas nak keluar mencari so, aku hias la jgk dengan hirisan mangga n cakap kat dia mummy buat kek bunga matahari. Sib baik idea diterima. Dalam kek ada manggo chunks jg. Tq pada si pemberi resepi. Mintak halal di copy paste kan di sini ya...

Bahan-bahan ( 8 in )

  • 1 cawan gula perang
  • 1 cawan susu segar perisa coklat
  • 1 cawan minyak
  • 3/4 cawan serbuk koko
  • 1/2 cawan susu pekat manis
  • 1 1/4 cawan tepung gandum
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
  • 1 sudu teh baking powder
  • 3 biji telur 
  • 1 biji mangga masak - di potong kiub dalam saiz sederhana

Cara-cara

  1. Ayak tepung, soda bikarbonat & baking powder
  2. Masukkan serbuk koko, gula, susu segar, susu pekat dan minyak ke dalam periuk dan panaskan di atas api kecil sehingga semua larut. Matikan api.
  3. Pukul telur hingga kembang dan masukkan ke dalam bancuhan koko.
  4. Masukkan tepung sedikit sedikit dan gaul sebati. Masukkan ketulan2  mangga yg telah digaul dgn sedikit tepung.
  5. Tuang ke dalam loyang yang telah di lengser dengan minyak/ lapik dengan kertas minyak.
  6. Tutup loyang dengan aluminium Foil dan kukus selama 1 jam di dalam kukusan yang telah dipanaskan.
  7. Angkat dan sejukkan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails